Starten met “waarom” – Simon Sinek

Leiderschapsdeskundige Simon Sinek is misschien het best bekend voor het geven van een van de meest populaire TED-talks aller tijden, die je aan het einde van dit bericht kunt bekijken. De focus ligt op hoe leiders samenwerking, vertrouwen en verandering in een bedrijf kunnen inspireren op basis van zijn onderzoek naar hoe de meest succesvolle organisaties denken, handelen en communiceren.

Het Golden Circle-idee van Sinek is een poging uit te leggen waarom sommige mensen en organisaties in het bijzonder in staat zijn anderen te inspireren en zichzelf succesvol te onderscheiden. De neurowetenschap achter de idee van de Golden Circle is dat mensen het beste reageren wanneer berichten communiceren met die delen van hun hersenen die emoties, gedrag en besluitvorming beheersen.

Sinek legt uit dat ‘Why’ waarschijnlijk de belangrijkste boodschap is die een organisatie of individu kan communiceren, omdat dit is wat anderen inspireert tot actie.

‘Waarom’ verklaart uw doel en de reden waarom u bestaat en u zich gedraagt ​​zoals u doet. Sinek’s theorie is dat het succesvol overbrengen van de passie achter de ‘Waarom’ een manier is om te communiceren met het limbische brein van de luisteraar. Dit is het deel van onze hersenen dat gevoelens zoals vertrouwen en loyaliteit verwerkt, evenals de besluitvorming.

Waarom

Succesvol vertalen van uw ‘Waarom’ is een zeer impactvolle manier om met andere mensen te communiceren, uw specifieke waardevoorstel (Value proposition) te definiëren en hen te inspireren om te handelen. Sinek’s theorie is dat het communiceren van ‘Waarom’ op het deel van de hersenen van de luisteraar inwerkt dat invloed heeft op het gedrag. Dit is de reden waarom de Gouden Cirkel wordt beschouwd als een dergelijke invloedrijke theorie van leiderschap. Het communiceren van de ‘Waarom’ de basis van een sterke waardepropositie die uw merk van anderen zal onderscheiden. Hij geeft het voorbeeld van Apple in de videoclip aan het einde van dit artikel.

Hoe

De ‘Hoe’-factoren van de organisatie kunnen bestaan ​​uit hun sterke punten of waarden die zij zich van de concurrentie onderscheiden. Sinek’s opvatting is dat ‘How’ -berichten ook in staat zijn om te communiceren met het limbische brein – het belangrijke deel dat gedrag en emotie regelt. Maar zijn mening is dat organisaties er beter aan doen om te verbeteren hoe zij hun ‘Waarom’ uitbeelden, naast ‘Hoe’.

Wat

Het is vrij eenvoudig voor elke leider of organisatie om ‘Wat’ ze doen te verwoorden. Dit kan worden uitgedrukt als de producten die een bedrijf verkoopt of de diensten die het aanbiedt. Voor een persoon zou het hun functie zijn. Sinek betoogt dat ‘Wat’ -communicatie alleen betrekking heeft op de neocortex – het deel van onze hersenen dat rationeel is. Zijn argument is dat dit deel van de hersenen minder een drijvende kracht is achter besluitvorming dan het limbische brein: het deel dat ‘Waarom’ en ‘Hoe’ beter bereikt. Succesvolle mensen en organisaties geven uit waarom ze doen wat ze doen in plaats van zich te concentreren op wat ze doen.

Sommige critici beweren dat het model van Sinek eigenlijk gewoon een weerspiegeling is van passie. Gepassioneerde leiders en gepassioneerde organisaties drukken hun inzet en enthousiasme authentiek uit, en dit is wat anderen inspireert in plaats van de manier waarop ze zich uiten.

Manu Rombaut – Marketeer

Lees meer over de Golden Circle-theorie van Sinek door zijn toespraak op TED te bekijken:

Source: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/online-value-proposition/start-with-why-creating-a-value-proposition-with-the-golden-circle-model/

Leave a Reply